Järvenpään kaupunginvaltuusto kokoontui maanantaina 15.9. Ennen kokouksen alkua pidimme hiljaisen hetken ja kunnioitimme kuukausi sitten menehtyneen valtuutettu Eemeli Peltosen muistoa.
Kokouksessa käsittelyssä oli asemakaavan muutos, osavuosiraportti ajalta 1.1.- 30.6.2025, talousarvion muuttaminen vuodelle 2025 sekä muutamia luottamushenkilövalintoja.
Mimmi Launiala piti Vasemmiston ryhmäpuheenvuoron osavuosikatsauksesta.
Muutama nosto:
● ”Ensi vuoden talousarviota laadittaessa valtuustoryhmämme kantaa huolta erityisesti opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen rahoituksen riittävyydestä. Olemme säästäneet ja sopeuttaneet vuosia, ja yhä vaikuttaa siltä, myös osavuosikatsauksen ylitysuhan perusteella, että Opkan budjetti ei ole riittävä.”
● ”Ateria- ja siivouspalvelujen kilpailutus on Järvenpäässä edessä syksyllä 2026. Haluamme nostaa keskusteluun sen, olisiko palvelu mahdollista ottaa takaisin kaupungin omaksi toiminnaksi.”
● ”Työttömyysluvut ovat huolestuttavia. Järvenpäässä on noussut erityisesti nuorten työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys. Ei ole mitään taikatemppuja, mitä me voisimme Järvenpäässä tehdä, jos maamme hallitus ei lähde työllisyyden noston talkoisiin mukaan ja ala tehdä tietoon perustuvia päätöksiä työllisyyden nostamisen tueksi.”
● ”Kaupunkikehityksen palvelualueella pidämme riskinä infran korjausvelan kasvua, ja haluamme kyseenalaistaa päätöstä jättää ympäristö- ja ilmastopäällikkö palkkaamatta. Kaupunkikehityksen palvelualueen osalta heikoiten saavutetut tavoitteet liittyvät teemoihin, joita juuri ympäristö- ja ilmastopäällikkö voisi työpanoksellaan edistää.”
Lisäksi:
Valtuustoryhmämme kannatti vihreiden tekemää valtuustoaloitetta ”Päiväkotien pihojen ja varjopaikkojen lisääminen ja luonnonmukaistaminen”
Kaupunginhallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Jarno Hautamäki, valtuustoryhmämme onnittelee!