Arvoisa puheenjohtaja, viranhaltijat ja hyvät valtuutetut,
Kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä kuntaveroa korotetaan 0,2 %-yksikköä, minkä
lisäksi toteutetaan 1,2 miljoonan euron pysyvät sopeutukset budjettiimme. Sopeutukset
perustuvat osittain henkilöstön vähentämiseen, noin 20 henkilötyövuotta, ja osittain
palveluiden leikkauksiin ja palvelumaksujen nostamiseen. Esitys on rakentava ja realistinen
kuvaus siitä, miten Järvenpää siirtyy kohti tasapainoisempaa taloustilannetta. Kiitokset
valmistelijoille siitä. Ryhmämme näkee, että veronkorotus on välttämätön, sillä ilman sitä
sopeutustoimet heikentäisivät sietämättömällä tavalla kuntalaisten palveluita.
Esitetyt sopeutukset tulevat toteutettavaksi tilanteessa, jossa koko 2020-lukua on kuvannut
kaupungin toimintakatteen leikkaukset. Tavoitteena on ollut 13 miljoonan euron säästöt,
joista v. 2019-2025 on toteutettu lähes 10 miljoonan euron pysyvät sopeutukset. Edellisten
kierrosten sopeutustarpeet kuitenkin kuormittavat palvelualueita, erityisesti opetuksen ja
kasvatuksen palvelualuetta, edelleen. Näiden säästötalkoiden jälkeen pidämme erittäin
haastavana uusien säästöjen löytämisen ei-lakisääteisten palveluiden joukosta.
Kunnan ydintehtäviin kuuluu myös lukuisia palveluita muun muassa hyvinvoinnin
palvelualueella, jotka eivät ole lakisääteisiä, mutta ovat nähdäksemme välttämättömiä
kaupunkimme veto- ja pitovoiman säilyttämiseksi.
Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa Eriarvoisuuden tila 2024 raportissa todetaan, että
suomalaisten kokema hyvinvointi on heikentynyt poikkeuksellisen paljon kaikissa
väestöryhmissä. Niin sanottu hyvinvointivelka ja heikko taloussuhdanne näkyvät
yhteiskunnassa kasvanana näköalattomuutena, jota valtakunnan tason poliittisin keinoin ei
ole pystytty helpottamaan. Viimeisen kahden vuoden aikana olemme todistaneet
sosiaaliturvan leikkauksia, sote-järjestöjen toimintaan kohdistuvia leikkauksia ja niiden
vaikutuksia kasvavana huono-osaisuutena. Työttömyysturvan suojaosan poisto on
entisestään kaventanut työttömien mahdollisuuksia parantaa tilannettaan. Kulttuurin,
liikunnan ja taiteen määrärahoihin kohdistuvat leikkaukset taas tulevat heikentämään
kulttuurin saatavuutta.
Tässä tilanteessa lisäleikkaukset kaupungin tuottamiin palveluihin tuntuvat kohtuuttomilta.
Näemme, että kaupungilla on oltava hartioita panostaa myös ei lakisääteisiin
palveluihin sekä resursseja tehdä tarvittavat investoinnit oikea-aikaisesti. Kaupungin
tulisi kaikin tavoin pyrkiä ennaltaehkäisemään huono-osaisuuden keskittymistä ja siitä
seuraavia ongelmia. Kouluissa ja varhaiskasvatuksessa on lakisääteisten tehtävien rinnalla
pystyttävä jatkossakin tarjoamaan tukea ja olemaan läsnä. Järjestö- ja yhdistyskenttää on
tuettava riittävin avustuksin, sillä ne tekevät arvokasta ennaltaehkäisevää työtä hyvinvoinnin
eteen.
Emme vasemmiston valtuustoryhmässä usko, että henkilöstön vähentäminen
parantaa palveluiden laatua ja haluamme, että kaupungin henkilöstöä vähennetään
mahdollisimman vähän.
Työnteon tavat kehittyvät jatkuvasti emmekä ole kehittämistä tai rakenteellisia uudistuksia
vastaan. Uskomme, että kaupungin toimintaa on mahdollista tehostaa ja mm. tiedolla
johtamisen hankkeen hedelmät toivon mukaan näkyvät tehokkuuden kasvamisessa.
Puhtaasti säästösyistä tehtäviä henkilöstövähennyksiä ei kuitenkaan voi naamioida
organisaation kehittämiseksi.
Henkilöstön vähentämisestä seuraava työntekijöiden kuormittuminen on vakava riski.
Työntekijöiden arkea kuormittavat jo nyt aiempien vuosien sopeutustoimet. Lisäksi
osaamisen keskittyminen muutamille henkilöille vaarantaa organisaatioiden toimintakykyä
esim. sairauspoissaolojen aikana. Henkilöstö on kaupunkimme tärkein pääoma, jonka
hyvinvoinnista on pidettävä huolta kaikissa tilanteissa. Pidämme tärkeänä, että
mahdolliset henkilöstövähennykset toteutetaan eläkejärjestelyjen tai määräaikaisten
työsuhteiden päättymisen kautta.
Kaupungin tärkein tehtävä on mahdollistaa asukkailleen arjen palvelut, jotka tukevat
hyvinvointia kaikissa elämän vaiheissa. Palveluiden jatkuva leikkaaminen kiihdyttää
hyvinvointivelan kasvua. Pidämme kaupunginjohtajan talousarvioesitystä hyvänä
kompromissina tiukassa taloustilanteessa. Turvataksemme palveluiden laadun,
mahdollistaaksemme järkevät ja oikea-aikaiset investoinnit myös tulevaisuudessa
sekä minimoidaksemme henkilöstövähennykset, olemme seuraavassa pykälässä
esittämässä 0,3 %-yksikön korotusta kunnallisveroon ensi vuodelle.